- Landelijk ,
- Woningkrapte
Gemeente wordt teruggefloten inzake Bouwbesluit
Nederlandse gemeenten zijn van groot belang voor het bereiken van de doelstellingen van het Klimaatakkoord. Zo staan juist de gemeenten aan de lat voor het opstellen en uitvoeren van de Warmteplannen, de Regionale Energiestrategie (RES) en hebben zij een regierol in de transitie naar aardgasvrije wijken. Daarbij bedenken gemeenten uiteenlopende dingen om hun inwoners zover te krijgen hun eigen woning verder te verduurzamen. De vraag is in hoeverre een gemeente verdergaande duurzaamheidseisen aan kopers op kan leggen. Op 9 december jl. deed de Rechtbank Noord-Nederland in dit verband een interessante uitspraak die ziet op de reikwijdte van artikel 122 van de Woningwet.
In het kader van haar duurzaamheidsbeleid heeft de gemeente Tytsjerksteradiel in de duurzaamheidsnota opgenomen de door haar uitgegeven woningbouwkavels standaard te voorzien van een regenwateropvang en -hergebruiksysteem. Een koper van een dergelijk bouwterrein is verplicht dit regenwatersysteem aan te sluiten en voor gebruik gereed te hebben op het moment dat de nieuwbouwwoning zal worden bewoond. De gemeente berekent de kosten die met deze aansluiting gepaard door aan de koper.
Twee bewoners van de betreffende kavels hadden hun twijfels over de juridische houdbaarheid van deze duurzaamheidseis en brachten de zaak aan bij de Rechtbank Noord-Nederland. Is het contractueel bedingen dat kopers van door de gemeente uitgegeven woningbouwkavels een regenwatersysteem moeten afnemen en aansluiten juridisch houdbaar? De rechter oordeelt, in navolging van beide bewoners, van niet.
Het voorschrijven van een regenwatersysteem is volgens de rechtbank wel degelijk aan te merken als een (technisch) bouwvoorschrift, nu dit vergelijkbaar is met voorschriften zoals die in het Bouwbesluit zijn opgenomen over de afvoer van afvalwater, fecaliën en hemelwater. Dit geldt temeer nu een regenwatersysteem na aansluiting onderdeel van de (technische installaties van de) woning uitmaakt.
Lees hier het hele artikel van Edward Brans op Omgevingsweb.nl
Meest gelezen
- Landelijk ,
- Woningkrapte
Meer stadse huizenkopers naar landelijke gemeenten
- Landelijk ,
- Woningkrapte
Meer stadse huizenkopers naar landelijke gemeenten
Huizenkopers in landelijke gemeenten zijn steeds vaker afkomstig uit de stad, meldt Binnenlands Bestuur in een artikel van 28 juli j.l. Volgens nieuw onderzoek van het Kadaster zijn die stedelingen bereid om op het platteland relatief hoge prijzen neer te tellen voor een huis, met als gevolg dat mensen uit de lokale omgeving mogelijk vaker zullen misgrijpen als ze een nieuw huis in de buurt willen. Lees meer:
- Drechtsteden ,
- Landelijk ,
- Woningkrapte
Aanmeldloket BZK open voor de derde tranche van de Woningbouwimpuls.
- Drechtsteden ,
- Landelijk ,
- Woningkrapte
Aanmeldloket BZK open voor de derde tranche van de Woningbouwimpuls.
Op 1 september opent het aanmeldloket voor de derde tranche van de Woningbouwimpuls. Gemeenten kunnen tot en met 17 september een aanvraag indienen om in aanmerking te komen voor een financiële bijdrage voor het sneller bouwen van meer betaalbare woningen. In totaal is 250 miljoen euro beschikbaar. Lees meer:
- Drechtsteden ,
- Woningkrapte
Cijfers tweede kwartaal Drechtsteden nog steeds niet goed.
- Drechtsteden ,
- Woningkrapte
Cijfers tweede kwartaal Drechtsteden nog steeds niet goed.
Het zal u niet verrassen: de extreme krapte op de woningmarkt in Drechtsteden is onveranderd. Het tweede kwartaal van 2021 laat volgens de actuele en objectieve woningmarktdata van Waltmann Makelaars geen veranderingen zien in de tendens. Lees meer over de Factsheet Krapte-indicatoren Q2 2021.